Strona Główna · Linki · Kontakt · Galeria · Mapa serwisu · Mapa dojazdu 25.08.2019 19:53:40
Nasza szkoła

Aktualności
Wymiana polsko – włoska młodzieży
Relacje gimnazjalistów

Gmina Michałowice i nasze gimnazjum od kilku lat organizuje wymianę młodzieży włoskiej i polskiej, współpracując z włoską gminą Vico nel Lazio. Nasi włoscy rówieśnicy odwiedzają nasz kraj i nasze domy, natomiast my później wyjeżdżamy do nich.
W tym roku Włosi przybyli do nas w czerwcu, a my, czyli osiemnastu uczniów naszego gimnazjum wraz z opiekunami: p. B. Staniaszek, p. A. Stolarczyk i p. E. Pius, przylecieliśmy do Rzymu 29 sierpnia. Włoskie rodziny ciepło nas przywitały i ugościły w swoich domach.
Vico nel Lazio otoczone jest malowniczymi górami. Ma piękny, średniowieczny rynek i wysokie kamienice, tworzące labirynt wąskich uliczek. Starsi ludzie co wieczór spotykają się na ławeczkach przed swoimi domami, w pubach, rozmawiają, czasem grają w karty. Praktycznie codziennie spacerowaliśmy z naszymi włoskimi przyjaciółmi ulicami Vico. Często chodziliśmy na koncerty i przedstawienia organizowane na rynku. Tak spędzaliśmy wieczory, natomiast w ciągu dnia dużo zwiedzaliśmy. Przemieszczaliśmy się szkolnym autobusem naszych kolegów, który nie był w najlepszym stanie.
Pierwszego dnia zobaczyliśmy cudowną grotę Collepardo – ogromną, ciemną pełną stalaktytów, stalagmitów i nietoperzy. Następnie zwiedziliśmy Rzym i Watykan. Potem udaliśmy się na trzydniowy wypoczynek do miejscowości Tarracina, położonej nad Morzem Tyrreńskim. Po drodze wstąpiliśmy na Monte Cassino, by oddać cześć naszym rodakom. Podczas pobytu nad morzem pogoda nas nie rozpieszczała, czasami padał deszcz.
Następnie wróciliśmy do Vico nel Lazio. 6 września, dzień przed naszym wyjazdem Włosi zorganizowali dla nas wieczorek pożegnalny w pizzerii. Pani dyrektor wręczała dyplomy władzom gminy, rodzicom i młodzieży włoskiej.
W piątek po południu wyruszyliśmy w podróż do Rzymu na lotnisko. Na miejscu dowiedzieliśmy się, że nasz lot ma opóźnienie i z tego powodu i z tego powodu samolot może nie zostać wpuszczony na lotnisko w Warszawie. Tak się też stało, wylądowaliśmy w Katowicach, do Warszawy dotarliśmy dopiero rano. Pierwszą rzeczą, która mnie bardzo zaskoczyła podczas wyjazdu, było używanie przez Włochów plastikowych naczyń. Nasza tłumaczka p. Alina Doda wyjaśniła nam, że robią to z niechęci do zmywania. Zauważyłam też, że Włosi nie zdejmują butów w swoich domach, dlatego nie ma w ich mieszkaniach dywanów. Jestem bardzo zadowolona z tego wyjazdu i gdybym mogła, chętnie wzięłabym udział w tej wymianie jeszcze raz. Serdecznie zachęcam młodsze roczniki do udziału w wymianie polsko – włoskiej.
Aleksandra Jagielak kl. III a gimn.

Niezapomniane wakacje

Rok szkolny 2007/2008 zaczęłam nietypowo, gdyż kiedy moi koledzy i koleżanki byli już w szkole, ja wypoczywałam we Włoszech. Nasza przygoda zaczęła się na lotnisku Okęcie. Wszyscy przyszli na zbiórkę przed czasem i byli bardzo podekscytowani. Nie mogliśmy się już doczekać na spotkanie z Włochami, bo bardzo się ze sobą zżyliśmy podczas ich pobytu w Polsce. Kiedy nadszedł ten oczekiwany moment, kiedy po męczącej podróży dotarliśmy na miejsce, przywitaliśmy się i udaliśmy do domów naszych włoskich przyjaciół. W domu Roberto, tak miał na imię chłopak, u którego mieszkałam, panowała bardzo przyjazna atmosfera. Jego rodzice starali się, aby niczego mi nie zabrakło.
Następnego dnia wczesną porą wszyscy spotkaliśmy się, by wyruszyć na wycieczkę do Rzymu. Zwiedzanie stolicy Włoch uważam za dobrze spędzony czas, wiele zobaczyliśmy, ale spędziliśmy także niezapomniane chwile w gronie rówieśników. Wspólnie z włoskimi kolegami spędziliśmy także wieczór. Niestety, wcześnie musieliśmy pójść spać, aby rano wstać zbiórkę. Kolejny dzień mieliśmy bowiem spędzić w Watykanie.
Wszyscy bardzo chętnie pojechaliśmy na tę wycieczkę. Będąc w Bazylice św. Piotra, podziwialiśmy dzieła Michała Anioła. Co prawda Włosi nie zwiedzali z takim zapałem jak my, ale na ich twarzach można było zobaczyć zainteresowanie. Myślę, że największym przeżyciem dla wszystkich Polaków było zobaczenie grobu Jana Pawła II. Sam pobyt w Bazylice św. Piotra był dla nas nie lada przeżyciem. Niestety, i ten dzień dobiegł końca i przyszedł następny i wizyta w mieście papieży. Na tę wycieczkę nie pojechali już wszyscy Włosi. Po świątyni oprowadził nas ksiądz, który przedstawił historię tego miejsca. Dzięki wszystkim wycieczkom znacznie poszerzyliśmy swą wiedzę i lepiej się poznaliśmy i dlatego przed wyjazdem nad morze było nam przykro, bo nie jechali z nami Włosi.

W miejscowości Tarracina nad Morzem Tyrreńskim spędziliśmy trzy dni. Czas mijał szybko i przyjemnie, zaskoczyli nas nasi włoscy przyjaciele, którzy przyjechali nas odwiedzić. Świetnie się razem bawiliśmy.
Po powrocie do Vico zostaliśmy zaproszeni na wieczorek pożegnalny. Wiedzieliśmy, że spędzamy ze sobą ostatnie chwile i to było najbardziej przygnębiające. Nie chcieliśmy stamtąd wyjeżdżać, bo wszyscy bardzo się zżyliśmy i zaprzyjaźniliśmy. Wieczór minął bardzo szybko. Nazajutrz wyjeżdżaliśmy, wszyscy mieli łzy w oczach. Robiliśmy jak najwięcej zdjęć, aby mieć pamiątki, obiecaliśmy sobie, że będziemy ze sobą korespondować i nie zapomnimy nigdy tych wakacji... i moim zdaniem tak będzie.

Karolina Lipka kl. II.c gimn.