Strona Główna · Linki · Kontakt · Galeria · Mapa serwisu · Mapa dojazdu 23.08.2019 21:00:11
Nasza szkoła

Konta bankowe
Programy unijne i rządowe

Logo EFS
Wspomnienia z Włoch - 2006 r.
Aktualności

Zapowiadało się naprawdę fantastycznie, młodzież która była we Włoszech rok wcześniej mówiła, że było cudownie!! Wszyscy zżyli się ze sobą. Szczerze mówiąc przeżycie nie do zapomnienia. Bardzo się cieszyliśmy, że to właśnie nasza szkoła ma brać udział w wymianie i że to właśnie my tam pojedziemy. Staraliśmy się cały rok ucząc się, nie podpadając nauczycielom i rodzicom oraz uczęszczając na koło języka włoskiego.

Stwierdziliśmy, że fajnie by było, gdybyśmy pojechali tam w jednakowych koszulkach i od razu wyróżniali się z tłumu. Nasz pomysł doszedł do skutku i już 01.09.2006 r. spotkaliśmy się całą grupa na lotnisku. Odprawa trwała krótko, dzięki czemu mieliśmy sporo czasu do odlotu, ale na szczęście czas leciał bardzo szybko. Wsiadając do samolotu rozmawialiśmy i śmieliśmy się z siebie nawzajem, bo niektóre osoby nigdy wcześniej nie leciały. Lot minął bardzo szybko i już po niecałych 3 h wsiadaliśmy do autobusu do Vico nel Lazio. Droga na miejsce trwała ok. 2 godzin. Tam czekali na nas nasi włoscy przyjaciele wraz z rodzinami. Po krótkim przywitaniu się z nimi, każdy pojechał do swojego domu aby odpocząć po locie i przygotować się do nadchodzącego dnia oraz poznać bliżej rodziny. Pierwszego dnia spotkaliśmy się z władzami Vico nel Lazio, poznaliśmy okolice, a dalszą część dnia spędziliśmy
w rodzinach. Domy mieliśmy ulokowane w małych odległościach od siebie (oczywiście były wyjątki).
W następne dni zwiedzaliśmy Rzym i Watykan. Cała grupa była zachwycona pięknem tych miejsc, architekturą, dziełami sztuki. W Watykanie zwiedzaliśmy Bazylikę Św. Piotra, którą oglądaliśmy z wielka fascynacją. Zaś w Rzymie przewodniczka zaprowadziła nas pod Coloseum, pokazywała wykopaliska
i Świątynie równocześnie przedstawiając nam te miejsca w świetle wielu wieków przez które przetrwały. A potem nadszedł czas na zakupy. Chłopcy oczywiście podążyli do sklepów sportowych, zaś dziewczyny zaglądały do różnych sklepików z ozdobami i pamiątkami w postaci różnych figurek. Rzecz jasna nie mogło się obejść bez godzinnego siedzenia w sklepie z ciuchami. Wieczory spędzaliśmy w centrum miasteczka spotykając się i rozmawiając jak zarówno poznając znajomych naszych włoskich przyjaciół.
Ucieszyliśmy się najbardziej na wieść, że Włosi zabierają nas nad morze Tyrreńskie, a w drodze będziemy mogli odwiedzić Monte Cassino, gdzie złożyliśmy kwiaty, śpiewając hymn Polski. Będąc tak daleko od ojczyzny tu poczuliśmy jej bliskość i tęsknotę do Polski. Potem pojechaliśmy nad morze. Bardzo miło spędzaliśmy czas grając w piłkę w wodzie, kąpiąc się i opalając. W czasie plażowania poznawaliśmy się bliżej: jak nasi koledzy spędzają czas wolny od nauki, jakiej słuchają muzyki, czy lubią tańczyć, jakie mają zainteresowania i co mają zamiar robić w przyszłości.
W słoneczne i upalnie dni czas mijał naprawdę szybko. Te trzy dni były chyba jednymi z najlepszych, biorąc pod uwagę, że wszyscy wróciliśmy opaleni niczym czekoladki. Po powrocie do Vico odpoczęliśmy, a wieczorem spotkaliśmy się na towarzyski mecz w piłkę nożną. Następnego dnia Włosi zabrali nas na kręgle, a następnie na kolację do restauracji. Gdy zaczęła grać orkiestra natychmiast starsi i młodsi poderwali się od stołu i zaczęli tańczyć. Z początku tylko patrzyliśmy jak zgrabnie poruszają się po parkiecie, a następnie polska ekipa wkroczyła na parkiet i od Włochów zaczęliśmy uczyć się kroków. Ten wieczór minął nam bardzo szybko i przyjemnie. Pod koniec kolacji rozpoczęły się gorące podziękowania od młodzieży, a także opiekunów. Jakby tego było mało (a i tak łzy nam ciekły ciurkiem) Włosi zaśpiewali dla nas piosenkę. Wszystkie dziewczyny zarówno włoskie jak i polskie płakały.
Ok. godziny trzeciej wróciliśmy do swoich domów, bo w końcu trzeba było się spakować.
Ostatniego dnia po śniadaniu i wręczeniu przez rodziny włoskie upominków polskiej młodzieży wraz
z nimi pojechaliśmy do Vico. Na miejscu wszyscy się żegnali i płakali. Polska młodzież dziękowała ponownie swoim opiekunom i żałowała że to już jest dzień wyjazdu i trzeba wrócić do domu. Na lotnisko odwiózł nas Victorio wraz z Marco i Lucą. Odprawa trwała dość długo bo aż 1.5 godziny ( myśleliśmy,
że spóźnimy się na lot, ale na szczęście do tego nie doszło). Lot był spokojny i bardzo szybko minął.
W Polsce czekali na nas z utęsknieniem rodzice.
Wszyscy bardzo cieszymy się, że mogliśmy brać udział w tym przedsięwzięciu, mimo że jesteśmy tak różni i mówimy w innym języku, to potrafiliśmy się dogadać i bawić razem. Mamy nadzieje, że za rok pojedziemy znowu. Przebywając w szkole często wspominamy pobyt we Włoszech, kuchnię włoską: tradycyjne wypieki z Vico nel Lazio, smakowite oliwki i świeże figi, a przede wszystkim możemy pochwalić się na lekcjach historii, plastyki czy języka polskiego swoją wiedzą o starożytności, średniowieczu i renesansie we Włoszech, bo przecież widzieliśmy to na własne oczy. Ta wymiana również upewniła nas, że nie jesteśmy „gorsi”, nabraliśmy pewności siebie, „zgubiliśmy” gdzieś nieśmiałość i ze zdziwieniem stwierdziliśmy, że jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy Polakami.

Wspomnienia spisały Magdalena Pieniążkiewicz i Katarzyna Rogalska z klasy IIa Gimnazjum